SMC Pentax-M 50mm F1.7

Producent Pentax
Model SMC – M 50mm F1,7
Typ obiektywu Stałoogniskowy
Ogniskowa 50 mm
Światłosiła f/1,7
Pole widzenia Diagonalny kąt widzenia 46 stopni, horyzontalny 40 stopni (wartości dla formatu 24x36mm)
Ostrość od 0.45 m
Maksymalne powiększenie 1:6,(66) lub też 0,15
Minimalna przysłona 22
Liczba listków na przysłonie 6
Mechanizm autofokusa MF ostrzenie manualne
Konstrukcja 6 elementów / 5 grup typowy obiektyw Gaussa
Rozmiar filtra M49 x0,75
Tryb Makro Nie
Stabilizacja Nie
Dostępne mocowania Pentax K
Wymiary 63 x 31 mm
Waga 185 g

 

SMC Pentax-M 50mm F1.7 obiektywy produkowane od 1977 do 1984 roku. Standardowy obiektyw do lustrzanek małoobrazkowych. Obiektyw charakteryzuje się solidną i niezwykle zwartą konstrukcją. Wymiary i waga są przybliżają ten obiektyw bardziej do obiektywów typu Pancake (naleśników) niż do tradycyjnych stałoogniskowych pięćdziesiątek. Widać to na poniższych fotografiach, gdzie dla porównania wymiarów pokazuję go w otoczeniu Fujinona EBM 50mm f 1,4 i typowego Pancake’a Revuenona 40mm f2,8.

 

Wszystkie obiektywy niezależnie, czy firmowane marką Pentax, wyposażone w Bagnet Pentax K, czy też wcześniejsze firmowane marka Takumar, z mocowaniem gwintowym M42x1 charakteryzują się zwartą budową i niezbyt dużą masą. Należy jednak podkreślić, że niewielkie wymiary i waga nie wypływają na solidność konstrukcji, którą można stawiać za wzór.

Konstrukcja optyczna. SMC Pentax-M 50/1,7 to sześć soczewek w pięciu grupach, konstrukcja to niemalże dokładnie gaussowski Planar, z jedną niewielką modyfikacją. Podobne konstrukcyjnie obiektywy to Konica Hexanon AR 50/1,7 i Minolta MC Rokkor – PF 50/1,7. Jak każdy obiektyw Gaussa Pentax-M 50/1,7 nie jest podatny na aberracje sferyczne, co jest niezmiernie ważne dla obiektywów o dużej jasności. Aberracja sferyczna powoduje spadek jasności obrazu w całym polu widzenia układu optycznego. Jednym ze sposobów minimalizowania zjawiska aberracji sferycznej jest zwężenie wiązki światła poprzez na przykład domknięcie przysłony. Obiektyw jest również doskonałym achromatem, czyli nie jest podatny na aberracje chromatyczne. Aberracja chromatyczna objawia się barwnym obramowaniem kontrastowych elementów na fotografii, co w przypadku Pentaxa-M 50/1,7 praktycznie nie występuje. Koma to wada charakterystyczna dla podwójnych obiektywów Gaussa. W praktyce nie zaobserwowałem tego zjawiska, ale przyglądając się publikowanym na wielu stronach internetowych testom i fotografiom tablic testowych stwierdza się tą wadę przy otworach przesłony poniżej wartości f=4. Powyżej wartości f=4, mocniej domknięty SMC Pentax-M 50/1,7 pozbywa się tej wady. Winietowanie występuje również poniżej wartości f=4. Korzystając jednak w praktyce przeważnie z cyfrowej lustrzanki wyposażonej w matrycę APS-C wada ta nie występuje. Niewielkie winietowanie zaobserwowałem jedynie korzystając z obiektywu na formacie 24 x 36mm. Znajdując się w temacie tablic testowych należy wspomnieć, że przy domknięciu powyżej f=5,6 pojawia się dyfrakcja, nieostrości na granicy światła i cienia. Ja jednak nie jestem zwolennikiem takiego laboratoryjnego oceniania szkiełek. Ostrość przy pełnym otworze i przy przysłonie f=5,6 można zaobserwować poniżej. Jak widać przy pełnym otworze jest nieco miękki rysunek, natomiast przy domknięciu do f=5,6 ostrość jest doskonała.

 

Jedyną istotną wadą jaką odnajduję jest dosyć kanciasty bookeh przy domkniętej przysłonie, co starałem się pokazać na poniższych dwóch przykładowych kadrach. Niestety sześciolistkowa przysłona daje znać tutaj o sobie.

 

Jednak w pełni otwarty oferuje niesłychanie interesujące rozmycie, przy bardzo zadowalającej ostrości. Wydaje mi się, że poniżej dobrze to zaprezentowałem.

Poniżej można zobaczyć kilka przykładowych kadrów otrzymanych przy pomocy tego obiektywu, który można zastosować do wszystkiego. Jest to przecież obiektyw o standardowej ogniskowej 50mm odwzorowujący perspektywę w sposób podobny dla widzenia ludzkiego oka. Jestem osobiście przeciwny klasyfikowaniu obiektywów jako portretowe, krajobrazowe lub jeszcze inne. Fotografia zależy przede wszystkim od kreatywności konstruktora kadru, a obiektyw jest tylko jednym z najistotniejszych narzędzi w tej zabawie.

Podsumowując SMC Pentax-M 50mm F1.7 to bardzo przyzwoity obiektyw o „uniwersalnym” zastosowaniu. Charakteryzuje się dobrą ostrością, bardzo ciekawym rysunkiem, dobrym kontrastem i przy tak zwanej pełnej dziurze ciekawym rozmyciem. Moim zdaniem obiektyw, który powinien znaleźć się u każdego rozmiłowanego w manualnych obiektywach.

 

Dziękuję za poświęcenie chwili uwagi niniejszej publikacji. Komentarze zwłaszcza te krytyczne są jak zwykle mile widziane.

2 comments for “SMC Pentax-M 50mm F1.7

  1. Wojtek
    19 kwietnia 2015 at 22:29

    Używam do niektórych celów (głównie fotografia studyjna) z korpusem K-3. Obiektyw współpracuje w trybie manualnym nienagannie. Podgląd głębi ostrości pozwala ustalić czas do wybranej przysłony. Poprawnie działa potwierdzenie ostrości. Obiektyw rysuje wspaniale! Nie dorównują mu żadne obiektywy typu zoom. Podobne rezultaty daje mi tylko 10-krotnie droższy Tamron SP Di 90mm 1:2.8 macro 1:1. No ale tu działa automatyka i jaśniejszy sporo niż M-50 z pierścieniami, więc do makro w terenie lepszy. Ale w studio wolę M-50 ze względu na głębię ostrości.

  2. bodzio239
    29 sierpnia 2015 at 09:06

    Zainteresował mnie fragment wypowiedzi – „Poprawnie działa potwierdzenie ostrości.” Mam również K-3 i jeżeli szanowny kolega zechciał by sprecyzować swoje określenie rozwijając na podstawie własnych doświadczeń wypowiedź ,uwzględniając precyzję i ewentualne manualne czynności związane z idealnym ustawianiem ostrości , to prosił bym o sugestie na bodzio50005@gmail.com . Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *